• Stadsblokken in Arnhem

    13 juni 2019

    Tijdens een wandeling kwamen we op een open plek in een bos waar mensen in een tent bezig waren.

    In de eerste schets vereenvoudigde ik het beeld sterk. Zoekend naar een mooie kleurencombinatie kwam ik uit op cadmium oranje, turquoise en mauve.

    Toen ik de foto opnieuw bekeek, wilde ik de twee bomen rechts wel opnemen en twee figuren in plaats van 1.

    De eerste laag die ik schilderde.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 3 keer bekeken

  • Schijnklaprozen

    25 mei 2019

    De schijnklaprozen  vormen opvallende plekken in de tuin.

    Met de ronde kwast breng ik een oranje gele wassing aan en verzacht de buitenkant. Bovendien geef ik een eerste aanduiding van stengels.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | 14 keer bekeken

  • Olijfgaard op Korfu

    19 mei 2019

    wandelend op Korfu. De olijfgaard trok mijn aandacht door het grijzige groen en de grillige bomen. Het grijs werd versterkt door de vele rotsblokken. gelig groen gras deed een poging om het grijze te verdringen, maar versterkte het net. Het landschap geeft tegenstelling tussen hard en zacht, tussen koele en warme kleuren. Daarbij komt de verandering van droge, harde rotsen naar fluweel zachte olie.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 10 keer bekeken

  • de Rots

    27 april 2019

    De onverzettelijkheid van de rots. Toch zal na duizenden jaren de vorm veranderen onder invloed van het water.
    Het vangen van het schuimende water in de zon is een uitdaging.. Ik maak eerst een verkennende schets.

    De zon verlicht delen van de rots en van het schuim.  Om dat nog duidelijker te krijgen heb ik de foto bewerkt met GIMP. Het wit is versterkt, de foto is omgezet in zwart-wit en vervolgens is de foto vereenvoudigd tot 4 toonwaarden.

    Ik kies voor koele kleuren: turquoise en viridian. De rots wordt in warme kleuren geschilderd:Cadmium red hue, de complementair van turquoise.

    Ik maak eerst een kleine versie van 15x10 cm. Met maskeervloeist bewaar ik bepaalde witte gebieden.

    De volgende foto's geven de opbouw van de aquarel weer.

    Door nat in nat te werken krijg je de zachte randen van het witte gedeelte.

     Ik heb een extra rotsje toegevoegd. Schaduw in het schuim geeft volume.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 13 keer bekeken

  • Winterochtend

    18 februari 2019

    De zon komt net op. Het gras is wit van de rijp en er hangt nog een lichte mist boven het gras.


    Als ik de foto zwart wit met een groter contrast afdruk zie je onderstaand beeld:

    De donkere waarden geven een L-vormige compositie. Belangrijk vind ik ook de lichte lijn aan de horizon.

    In de volgende serie foto's kun je zien hoe de aquarel zich ontwikkeld.De kleuren worden cadmium oranje, dioxazine violet, phtalo blauw en citroengeel.

    Nat in nat de  vlakken tegen elkaar gezet. eerst laten drogen voor de andere details geschilderd worden.

     

    Het eindresultaat

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 27 keer bekeken

  • Mookerhei

    21 januari 2019

    We wandelden over de Mokerhei. Het was een mooie koude winterdag. De zon stond op het punt om onder te gaan.


    De dag erna begon ik thuis met een tekening, waarin ik globaal de vlakken aangaf en zet er vervolgens de eerste wassing overheen met turquoise, cadmium oranje en cadmium rood en laat het geheel eerst drogen.

    Na droging ben ik begonnen met het bos aan de rechterkant en de heide.

    . Over het bos ben ik tevreden.

    Ik gebruik GIMP om de toonwaarden van de aquarel te bekijken.

    De hei moet nog een stuk donkerder. Eerst drogen en dan begin ik eerst met de boom om dan de contrasten beter te kunnen beoordelen.

    Ik ga een wassing met blauw en cadmium rood over de voorgrond leggen en demp uiteindelijk ok horizontale oranje streep wat.

    Lees meer >> | 1 Reactie | Reageer | 158 keer bekeken

  • Havanna aan de Waal

    11 januari 2019

    Dit is de Waalbrug bij Nijmegen, soms ook wel het Havanna aan de Waal genoemd.

    Als voorbereiding heb ik enkele voorstudies gemaakt.


     

    Ik kies voor warme kleuren oranje, alizarine crimson en voor de lucht het koelere turquoise. Ik shilder eerst nat in nat de achtergrond.

    Omdat het resultaat nog niet zo duidelijk was, heb ik nog een voorstudie gemaakt met de achtergrond nat in nat.

    Uiteindelijk is dit het resultaat geworden.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 30 keer bekeken

  • Werkwijze

    11 augustus 2017

    We wandelden door de velden van Horssen in Maas en Waal. Het landschap was wat saai en ik vroeg me af of ik er toch een boeiende aquarel van zou kunnen maken.

    Maas en Waal

    Van deze foto ga ik maar een deel gebruiken en heb daarvoor een schets gemaakt. Terwille van de compositie heb ik wat veranderd, bijvoorbeeld de drie gelijke bomen.

    Maas en Waal schets

    De sloot is wat veranderd. de horizon wordt laag. De vormen met dezelfde toonwaarde worden als een vorm geschilderd met variatie in kleur.

    De lucht wordt nat in nat geschilderd. 

    En dit was het resultaat:aquarel Maas en WaalOf mijn opzet gelukt is, moet je als lezer maar beoordelen. Ik heb er in elk geval met plezier aan gewerkt.

    Lees meer >> | 4 Reacties | Reageer | 122 keer bekeken

  • Rozen

    2 augustus 2017

    Ik heb eerst een achtergrond bedacht aan de hand van de eerste foto. Ik heb daarbij met GIMP( een fotobewerkingsprogramma) de achtergrond van de foto vervaagt. 

    bewegingsvervaging lineair 30 120

    Daarna ben ik aan de slag gegaan.

    Eerst een tekening waarin alleen de plaats van de rozen is aangegeven.

    Nat in nat de kleuren phtaloblauw hookers groen en wat citroengeel aangebracht en laten lopen van links onder naar rechts boven. Daarna cadmium rood licht gebruikt.

    Laten drogen

    Daarna een aantal bladeren en de rozen negatief geschilderd, de rozen ingevuld, gespat met water en kleur. Aantal lagen over elkaar aangebracht tot de toonwaarde goed was en er voldoende structuur was. Weer laten drogen.

    De stengels uitgewassen en wat nauwkeuriger getekend.

    En dit is het eindresultaat.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 83 keer bekeken

  • Nat in nat

    2 augustus 2017

    Goed papier (bijvoorbeeld Arches 300 grams cp not) maakt het mogelijk om nat in nat te werken.

    Maak het papier erg nat en geeft het water de tijd om in t trekken.

    Breng kleuren in banen aan. Gebruik veel pigment. Beweeg het papier om de verf de gelegenheid te geven om te bewegen en te mengen. Zodra het papier zijn glans verliest, stop je e laat je het geheel drogen.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 76 keer bekeken